Google

Google wil de gebruikers meer relevante waarde aanbieden door vanaf nu ook gegevens van sociale netwerken tussen de gewone zoekresultaten te stoppen. Als je ingelogd bent op Google, dan zullen jouw zoekresultaten plots ook sociale resultaten bevatten. Dit doet Google op basis van jouw contacten op sociale netwerken zoals Twitter, Blogger, Flickr en LinkedIn. Opvallende afwezige is Facebook, die een gesloten policy hanteert en deze gegevens dus niet wil prijsgeven.

Voordelen van Social Search

Het voordeel volgens Google zit him in het aanbieden van persoonlijke aanbevelingen. Als er wordt gezocht naar een filmtitel, dan zullen de zoekresultaten vandaag ook al recensies aanbieden, maar als deze recensie geschreven is door een vriend/contact dan wordt deze plots veel relevanter!

De serp zal onderaan tonen welke vriend/contact deze informatie gedeeld heeft en via welk platform. Zo kan je snel relevante informatie vinden, ook via jouw sociaal netwerk.

SEO implicaties van Social Search

Dit heeft uiteraard ook een aantal SEO implicaties voor bedrijven. De focus ligt nu minder op die #1 rank, maar ook over wat je doet/deelt via social media. Deze sociale resultaten zullen de natuurlijke ranking verstoren en hun plaats opeisen, maar worden op een andere manier opgebouwd. Een natuurlijke serp zal voldoende SEO moeten toepassen (on-page optimalisatie, linken bouwen etc ..) om goed te scoren in de rankings, terwijl een sociale serp minder controleerbaar is. Het gaat hier om contacten van de gebruiker en gerelateerd inhoud.

Gecombineerd met jouw zoekgeschiedenis en jouw lokatie, is de 'social search' nog een nieuwe manier om de zoekresultaten nog persoonlijker en socialer te maken.

Social Search Video

Onderstaande video van Google toont nog eens op welke manier deze socialere zoekresultaten precies werken en waarom ze nuttig kunnen zijn.

Nog vragen, stel ze gerust bij de reacties! Interessant artikel? Delen maar ...

Deze search-update zal

Nicky on Mon, 11/07/2011 - 16:59

Deze search-update zal inderdaad een grote invloed hebben op de zoek-ervaringen van gebruikers. Het zal meer relevante en nuttige zoekresultaten opleveren en Google's positie binnen de markt van zoekmachines nog versterken.

Dit bewijst opnieuw de steeds belangrijker wordende impact van Social Media en dat het voor bedrijven belangrijk is om de nieuwe vorm van communicatie degelijk eigen te maken en te gebruiken.

Google komt steeds met iets nieuws

Smashious on Fri, 17/02/2012 - 16:16

Dit is wel erg fijn. Google laat weer zien hoe goed ze zijn. btw. Leuke artikel !