In dit artikel kijkt DragolinDesign iets meer in detail naar off-site optimalisatie en meer bepaald naar het

Link-builden voor SEO

Iedereen die een klein beetje vertrouwd is met zoekmachine optimalisatie (SEO) weet dat linken bouwen de manier is om je webpagina bekend te maken en beter te laten scoren bij de zoekmachines (zoals Google, Yahoo, Bing ...).

Het principe is eenvoudig, hoe meer (kwalitatieve) links er verwijzen naar jouw website, hoe groter de authoriteit van jouw website aanzien wordt door de zoekmachines. Tel daarbij de anchor-text (de trefwoorden in de link zelf) en de zoekmachines zullen jouw website op die trefwoorden beginnen scoren.

De meesten weten wellicht ook dat websites met een hogere authoriteit (zoals overheden, nieuwssites, encyclopedia ...) meer waarde meegeven aan een teruglink dan een directory die volgepropt staat met links.

Welke links zijn beter voor SEO?

Er spelen nog verschillende andere factoren mee in het wegen van de teruglink en de waarde die wordt meegegeven aan de trefwoorden, verwijzend naar jouw website.

1 - Links die hoger voorkomen in de html van een webpagina, wegen zwaarder door. Concreet betekent dit dat een link bovenaan jouw pagina meer waarde zal meegeven dan een link die onderaan in de footer verscholen zit, zelfs al is die onderste link beter geoptimaliseerd voor het trefwoord. De 87ste reactie op een blog-post zal dus weinig link-waarde meer hebben.

2 - Externe links wegen zwaarder door dan interne links. Ik denk dat dit ook geen nieuw principe is. Als een 3de partij zegt dat jouw site over webdesign gaat, dan is dit geloofwaardiger dan dat jij dit zelf zegt. Maar dit betekent niet dat je niet aan on-site optimalisatie moet doen!

3 - Links van een unieke domeinnaam zijn belangrijker dan een 2de link van een reeds refererende domeinnaam. Zoekmachines hechten héél veel belang aan een diverse groep links van een diverse groep aan domeinen. Probeer dus vanaf zo veel mogelijk verschillende websites een teruglink te krijgen.

4 - Zoals in het begin al vermeld, geven domeinen met een hoge authoriteit een meerwaarde aan een teruglink. Ook domeinen die nauw gelinkt zijn met zo'n authoriteit, kunnen je meer link-waarde bezorgen. Met andere woorden zal een website die gelinkt wordt vanaf cnn.com je meer link-waarde kunnen bezorgen dan een domein dat geen trusted links heeft.

5 - Links vanuit de content of inhoudsblok (waar de eigenlijke inhoud staat) van een pagina geven ook meer waarde dan een link vanuit de zijkant of onderkant van een webpagina. Dit om advertenties en spam te minimaliseren.

6 - Trefwoorden als tekst zullen ook een grotere waarde meekrijgen, dan via een afbeelding. Zoekmachines kunnen geen tekst in afbeeldingen lezen en weten dus niet waarover de afbeelding gaat. Het invullen van de ALT-tekst bij een afbeelding is daarom vereist, maar weegt nog altijd niet op tegen een trefwoord als tekst.

7 - Links van belangrijke websites (lees: grote authoriteit, veel bezoekers) geven betere links, zelfs al komen die van een onbelangrijke pagina. Concreet wil dit zeggen dat een klein artikel in het archief van cnn.com je toch meer link-waarde kan geven dan een link vanaf een hoofdpagina op een weinig-bezochte website.

8 - Linken die binnen noscript-tags staan, wordt genegeerd omdat hier vroeger veel misbruikt van werd gemaakt. De noscript-tags zijn namelijk niet zichtbaar voor de bezoeker van de website, maar worden wel gelezen door de zoekmachines. Algemeen kunnen we stellen dat wat niet zichtbaar is voor de bezoeker, ook niet zal meetellen in waarde bij de score van jouw website.

9 - Een snelle opeenvolging van nieuwe links naar jouw blog-post kunnen tijdelijk een meerwaarde opleveren voor die trefwoorden. Zoekmachines zullen dit ervaren als een belangrijk nieuw bericht en zullen dit hoger tonen in de zoekresultaten. Dit tijdelijk effect kan zelfs concurrenten die meer en kwalitatief betere links hebben, overtroeven op die trefwoorden.

10 - Hoe meer links er vertrekken van een pagina, hoe minder waarde elke link nog meekrijgt. Linkt de pagina ook nog eens naar spam-websites, dan zal de link-waarde zo goed als nul zijn. Dit is belangrijk om in het achterhoofd te houden wanneer je bvb. een AdSense-campagne of affiliate-programma loslaat op je pagina.

Welke tips heb jij nog om betere SEO-links te bouwen?

Meer lezen: SEOmoz blog en SEO by the Sea

rustig opbouwen

Espresso apparaat on Tue, 08/06/2010 - 11:58

Leuke post!
Ik mis wel nog de tip dat je niet te snel je links moet opbouwen. Liever 10 weken lang 10 links, dan in 1 week 100 links!

Daar ben ik het mee eens,

Fred on Wed, 18/08/2010 - 20:17

Daar ben ik het mee eens, rustig aan linkjes opbouwen. Dit is een proces dat altijd doorgaat.
Voor de rest een prima artikel.

Proces

adres zoeken op naam on Fri, 17/06/2011 - 16:09

Seo is een proces van lange adem...denk dat als je dat in je achterhoofd houdt het een stuk makkelijker werken is

Nuttige post!

Anoniem on Tue, 03/04/2012 - 15:24

Goed artikel, leest lekker weg en bevat nuttig tips!

Google Panda en Penguin update

4offertes on Wed, 09/01/2013 - 15:16

Sinds de ontwikkelingen in 2012 zijn een aantal nieuwe punten van belang geworden, bijvoorbeeld dat de anchorteksten van externe links niet allemaal extreem overeen moeten komen. Dat is immers ook ongeloofwaardig.