Dat bloggen niet gemakkelijk is, ondervind ik nog regelmatig. Je titels moeten interessant genoeg zijn om lezers aan te trekken, je posts moeten visueel genoeg zijn om lezers even vast te binden, ze moeten opnieuw interessant zijn om de lezers verder te laten lezen en te boeien en bovendien moeten ze uitnodigen tot discussie via reacties.

Dat niet iedereen even succesvol is, is dan ook geen sinecure. Laten we eens kijken waarom enkele grote internationale blogs wél bovenstaande kwaliteiten hebben:

1. Squarespace: een passend webdesign voor je blog

Squarespace

Een blog moet gebruiksvriendelijk zijn en visueel aantrekkelijk zijn om te kunnen scoren. Veelal is de eerste indruk voldoende om verder te lezen of niet. Squarespace heeft goed begrepen dat een goed webdesign onontbeerlijk is. De minimalistische look zorgt dat enkel de belangrijkste elementen overblijven.

2. Dell: een landingspagina om de verschillende blogs te organiseren

Dell

Dell heeft verschillende blogs die gefocussed zijn op specifieke onderdelen van het bedrijf en de technologie. Om deze allemaal overzichtelijk te houden, heeft het bedrijf een landingspagina gecreëerd om de gebruiker gemakkelijker wegwijs te maken in de verschillende posts.

3. 37Signals: een producten blog

37Signals

Soms komt het te promotioneel over om over je eigen producten te spreken op je blog, maar toch wil je af en toe nieuwe updates of releases kunnen bespreken. 37Signals gebruikt een alternatieve blog om over hun producten (Basecamp, Highrise ...) te bloggen.

4. Zillow: praat over je expertise

Zillow

Bij het aanmaken van je blog, moet je rekening houden met je doelpubliek en hun interesses. Zillow blogt over vastgoed - hun core business - en antwoorden ze ook op vragen over leningen en wettelijkheden. Daarnaast bloggen ze ook over huizen van beroemdheden. Zo houden ze het licht en interessant.

5. Playstation: luister naar de ideeën

Playstation

Op de blog van Playstation kunnen gebruikers stemmen op de beste ideeën van andere gebruikers. Deze informatie is uiteraard heel waardevol voor Sony en geeft de gebruikers meteen het gevoel te kunnen bijdragen. Momenteel heeft het populairste idee reeds 18.376 stemmen en wil het de spelers cross-game laten communiceren over de PS3 bluetooth headset met andere spelers.

6. Disney Parks: een kijkje achter de schermen

Disney Parks

Een andere leuke manier om followers te creëren, is om bezoekers een unieke kijk achter de schermen te gunnen. Zo post Disney Parks af en toe foto's van repetities of video-interviews.

7. BBC the editors: lezers betrekken in het proces

BBC the editors

Deze BBC blog "aims to explain the editorial decisions and dilemmas faced by the teams running the BBC’s news service — radio, TV, and interactive". Hier kunnen lezers hun mening kwijt over de manier waarop BBC hen het nieuws brengt.

8. GM Fastlane: een focus houden

GM Fastlane

"Schoenmaker, blijf bij je leest". Blog over dingen waar je verstand van hebt. Zo bloggen ze bij GM dan ook enkel over auto's, mechaniek en technologische vernieuwingen. Ze slagen erin om de lezers geboeid te houden over hun product.

Vandaag wou ik jullie meenemen in deel 1 van dit overzicht. Binnenkort komt deel 2 (15 bedrijven met een succesvolle blog om van te leren (deel 2)) met de overige bedrijven die op een succesvolle manier hun blog wisten uit te bouwen rond een unique selling proposition.

deze berichtgeving

Rocco on za, 11/12/2010 - 13:22

...vind ik erg interessant. Ik zit nog met 1 vraag en dat is: wanneer een 'normale'website voor je bedrijf en wanneer een weblog?

Website vs Blog

Dragolin on za, 11/12/2010 - 14:11

als bedrijf moet je volgens mij een 'normale' website hebben met daarop de belangrijkste producten/diensten zodat mensen die informatie zoeken, heel gemakkelijk op jouw website terecht kunnen

een blog daarentegen heeft verschillende voordelen, maar zal altijd ondergeschikt zijn aan jouw 'normale' website, de ideale manier is om je blog gewoon te integreren in jouw website (zoals hier het geval is)

1) een blog is een manier om jouw website van nieuwe inhoud te voorzien zodat deze aantrekkelijk blijft voor jouw bezoekers om nog eens terug te komen

2) een blog stelt je in staat jouw expertise op een bepaald vlak te tonen, waardoor bezoekers eerder geneigd zijn om jouw product/dienst aan te kopen

3) een blog is ook een gemakkelijke manier om meer linken naar jouw website te genereren, die er op hun beurt voor kunnen zorgen dat jouw website hoger zal gerangschikt worden in Google voor bepaalde trefwoorden + ook voor meer verschillende trefwoorden

Dit zorgt er ultiem voor dat er meer mensen jouw website bezoeken en er dus meer potentiële klanten over de vloer komen :)