Voor de nieuwe online start-up Best Sport Deals hebben we al veel bijgeleerd en geëxperimenteerd met o.a. online marketing. Dus hoog tijd om ook eens wat inzichten te delen met onze lezers.
Deze post gaat specifiek over MEER FACEBOOK LIKES:
Enkele weken geleden lanceerden we met Best Sport Deals reeds de 4de wedstrijd waarbij hun fans iets leuks konden winnen. De bedoeling van deze wedstrijd was opnieuw het aantal fans op Facebook te laten toenemen.
Als we even terug kijken in de tijd, dan zien we dat de fans bij de 1ste wedstrijd een gratis Baleno jas konden winnen door zich in te schrijven op de nieuwsbrief, bij de 2de wedstrijd konden ze een gratis Baleno jas winnen door een sportieve foto van zichzelf te promoten op Facebook, bij de 3de wedstrijd moesten de fans de wedstrijdfoto delen op hun profiel om kans te maken op een tankrit.
Dit om maar even aan te tonen dat we geëvolueerd zijn van een 'on-site wedstrijd' naar een 'Facebook-wedstrijd' en van 'likes verzamelen' naar een 'wedstrijdfoto delen'. En de 4de wedstrijd gooit daar nog Facebook ads bovenop! :)
Waarom deze evolutie?
We merken dat er veel meer interactie mogelijk is op Facebook. Hun fans zitten op Facebook en willen met zo weinig mogelijk moeite deelnemen (lees: in de vertrouwde Facebook omgeving blijven).
Verder is het verzamelen van likes op jouw actiefoto ook arbeidsintensief - wat niet wil zeggen dat we in de toekomst geen dergelijke wedstrijd meer zullen overwegen - en is het delen van een wedstrijdfoto op jouw profiel slechts 1 klik verwijderd van meedingen naar de prijs.
Wedstrijdfoto delen op Facebook
De laatste 2 wedstrijden maakten gebruik van een wedstrijdfoto met daarbij de instructies. Heel simpel: 'like onze FB-pagina' en 'deel deze foto op jouw profiel'.
Dit systeem lokt veel gemakkelijker interactie uit, is heel eenvoudig en zorgt ervoor dat we een veel groter bereik hebben met onze wedstrijd. Wat dan weer ten goede komt aan het aantal nieuwe fans op hun pagina.
Voor deze wedstrijd deden we een beroep op de fans van Best Sport Deals om de wedstrijdfoto te delen op hun profiel. Zo maken ze kans op de sportieve aanbieding van die week, zijnde een Paintball arrangement voor 2 personen t.w.v. €50. Omdat zij de foto delen op hun profiel, krijgen ook hun vrienden onze foto te zien en kunnen ze op hun beurt weer deelnemen aan onze wedstrijd. Dit is het sneeuwbaleffect dat we proberen te bereiken.
Om dit effect te versterken hebben we deze keer ook Facebook ads ingeschakeld. Hierdoor komen meer mensen in contact met onze wedstrijd en delen ze dit opnieuw met hun vrienden. Wij betalen enkel voor de 1ste persoon die op onze advertentie klikt. Het delen van onze foto doen zij gratis voor ons.
Bovendien is de 'actie-ratio' veel hoger als we de Facebook ads koppelen aan een leuke wedstrijd. Meer weten over hoe Facebook ads doeltreffend te gebruiken: lees ook deel 1: Online Marketing: Facebook ads effectief inzetten bij online wedstrijd.
Resultaat van de Facebook wedstrijd
Op 2 weken tijd hebben we heel wat mensen kunnen aantrekken die geïnteresseerd waren en de wedstrijdfoto hebben gedeeld. Hierdoor ging het aantal berichten met betrekking tot Best Sport Deals steil omhoog zoals te zien is op de blauwe lijn in onderstaande grafiek. Dit zorgt voor een verhoogd bereik van hun fan-pagina en dit resulteert dan weer in een verhoogd aantal nieuwe 'likes' zoals te zien is op de rode lijn in onderstaande grafiek.
Gedurende de wedstrijdperiode zijn we er in geslaagd 260 nieuwe fans aan te trekken, waarvan ze er ongeveer 10 zijn verloren ('unlikes'), wat goed is voor een netto winst van 250 fans!
Onze eerdere Facebook wedstrijden waren telkens goed voor ongeveer 100 extra fans. Deze methode is duidelijk een pak effectiever gebleken en is tot dusver de meest succesvolle.
Conclusies:
• Bepaal jouw doelgroep qua interessegebied en leeftijd en target hierop met jouw wedstrijd
• Koppel de wedstrijd aan Facebook ads om het sneeuwbaleffect te vergroten
Extra info
Onderstaande infographic toont je nog hoe de verdeling zit van de Best Sport Deals fans qua leeftijd en geslacht (figuur 1). Momenteel hebben ze iets meer mannelijke fans dan vrouwelijke, en vooral in de leeftijdsgroep van 18-24 jaar.
Maar als we dan kijken naar wie onze wedstrijdfoto voornamelijk heeft gedeeld, dan zijn dit de vrouwelijke fans (figuur 2)! Hierdoor hebben we ongeveer evenveel mannen als vrouwen bereikt met deze actie (figuur 3), wat we alleen maar kunnen toejuichen natuurlijk.
Het iets oudere publiek op Facebook (35+) werd niet meegenomen in onze Facebook ads en dat merken we duidelijk in het aantal 35+'ers die onze wedstrijdfoto hebben gedeeld (figuur 2). Jongere mensen hebben over het algemeen ook meer en actievere vrienden op Facebook, waardoor het uiteindelijke bereik van de wedstrijd vooral in de jongere regionen te vinden is (13-24j) (figuur 3).
Nog vragen over onze wedstrijd?
Wil je zelf een ervaring of toepassing delen?
Laat ze achter bij de reacties hieronder ...
- blog van Dragolin
- login om te reageren