Blog van Dragolin

Voor de nieuwe online start-up Best Sport Deals hebben we al veel bijgeleerd en geëxperimenteerd met o.a. online marketing. Dus hoog tijd om ook eens wat inzichten te delen met onze lezers.

Deze post gaat specifiek over MEER FACEBOOK LIKES:

Enkele weken geleden lanceerden we met Best Sport Deals reeds de 4de wedstrijd waarbij hun fans iets leuks konden winnen. De bedoeling van deze wedstrijd was opnieuw het aantal fans op Facebook te laten toenemen.

Voor de nieuwe online start-up Best Sport Deals hebben we al veel bijgeleerd en geëxperimenteerd met o.a. online marketing. Dus hoog tijd om ook eens wat inzichten te delen met onze lezers.

Deze post gaat specifiek over FACEBOOK ADS:

Om onze Facebook wedstrijd een extra boost te geven, hebben we gebruik gemaakt van Facebook ads. Hieronder wil ik even dieper ingaan op de achterliggende redenen en mechanismen die ervoor hebben gezorgd dat deze actie een succes was.

Facebook ads vs Google adwords

facebook ads vs google adwordsEerst en vooral even uitleggen waarom we ons budget gespendeerd hebben aan Facebook ads niet aan bvb Google adwords:

De voornaamste reden om voor Facebook ads te kiezen is het gebruik van een foto!

Google laat alsnog niet toe om foto's te gebruiken in jouw ad, bij Facebook ads kan dit wel. Een goede foto is meteen jouw belangrijkste troef om er - tussen de andere ads én de normale Facebook omgeving - uit te springen. Afbeeldingen trekken nog altijd sterk de aandacht.

Google

Google wil de gebruikers meer relevante waarde aanbieden door vanaf nu ook gegevens van sociale netwerken tussen de gewone zoekresultaten te stoppen. Als je ingelogd bent op Google, dan zullen jouw zoekresultaten plots ook sociale resultaten bevatten. Dit doet Google op basis van jouw contacten op sociale netwerken zoals Twitter, Blogger, Flickr en LinkedIn. Opvallende afwezige is Facebook, die een gesloten policy hanteert en deze gegevens dus niet wil prijsgeven.

Voordelen van Social Search

Het voordeel volgens Google zit him in het aanbieden van persoonlijke aanbevelingen. Als er wordt gezocht naar een filmtitel, dan zullen de zoekresultaten vandaag ook al recensies aanbieden, maar als deze recensie geschreven is door een vriend/contact dan wordt deze plots veel relevanter!

e-commerce-cartoon

'Brick and mortar' is het traditionele route-to-market systeem, waarbij men de producten in een fysieke winkel gaat kopen. 'Click and mortar' is dan de online variant van die winkel, ook wel gekend als het E-commerce/webwinkel systeem.

Leuke cartoon, delen maar!

Online shoppen neemt een alsmaar groter deel van onze aankopen in en geeft start-ups ook een lagere drempel om iets op te starten. Ook al hinkt België nog wat achterop ten opzichte van het Europese gemiddelde qua online shoppen, de trend is duidelijk zichtbaar. Online shoppen wordt de trend van 2011. Spring je vandaag niet mee op de kar, dan geef je jezelf toch een concurrentieel nadeel.

Ook veel nieuwe online bedrijfjes zien vandaag het licht. Omdat het online aanbieden van producten nu eenmaal bijzonder gemakkelijk en efficiënt is, staat het fysiek beschikbaar stellen van jouw product de start-up niet meer in de weg. Op deze manier kan je low-cost opstarten én meteen een veel groter doelpubliek gerichter aanspreken.

e-Commerce website

Omdat online marketing nu eenmaal nieuw is en steeds veranderd, is het moeilijk om hier betrouwbare en recente data over te vinden/verzamelen. Toch is het belangrijk deze informatie te kennen, om de online campagnes van 2011 op af te stemmen of om jouw bedrijf te overhalen toch in te stappen in de digitale wereld van bloggen, SEO, PPC en geomarketing.

Online Marketing

Hieronder kan je 101 slides raadplegen die Hubspot heeft samengesteld met nuttige grafieken over online marketing. Deze gaan over topics zoals het effect van bloggen op de bedrijfsinkomsten, hoe regelmatig en wanneer je moet bloggen om een positief effect te verkrijgen, de invloed van Twitter en Facebook (fans op je Facebook pagina), alsook over de kost ten opzichte van traditionele marketing.

Drupal wordt vaak bekritiseerd omdat er weinig mooie themes voorhanden zijn. Vergelijk maar even met Wordpress of Joomla waar de mooie themes je om de oren worden gesmeten. Drupal daarentegen heeft heel wat basis-themes om verder op te bouwen en ook enkele heel mooie premium themes, maar bij het zoeken naar gratis themes die je kan downloaden en aanpassen, is het aanbod eerder gering!

Kijk maar even op de Drupal theme pagina en je ziet meteen wat ik bedoel. Daarom heb ik even de tijd genomen om een aantal nieuwe - lees uitgekomen in 2010 - gratis themes onder de loep te nemen en jullie de 8 meest in het oog springende themes voor Drupal 6.x te presenteren.

Drupal Theme - Brooklyn

the social network

Deze week kwam 'The Social Network' uit in de bioscoop, een film over het ontstaan van Facebook, zijn geestelijke vader Mark Zuckerberg en al de problemen die hiermee gepaard gingen.

Als film en facebook liefhebber, keek ik natuurlijk reikhalzend uit naar deze film, bovendien kreeg hij nog eens lovende reviews in de States en een mooie 8,4/10 op de IMDB. Reden te meer dus om hier even bij stil te staan!

Bekijk alvast de spannende trailer voor een voorsmaakje:

Facebook

Stap 1 - Maak een Facebook pagina aan

Uiteraard beginnen bij het begin, zonder pagina kan je ook geen fans lokken! Weet dat een Facebook pagina dikwijls meer bezoekers trekt dan een gewone website.

Stap 2 - Nodig je vrienden uit

De gemakkelijkste manier om snel de eerste fans te vinden, is door in je eigen vriendenbestand te gaan zoeken. Dit zijn jouw fans van het eerste uur. Via jouw vrienden krijgen ook hun vrienden jouw pagina te zien en zo gaat de bal aan het rollen. Nodig ook klanten uit bvb.

Stap 3 - Geef commentaar op andere populaire pagina's

3 weken geleden schreef ik het eerste deel van 15 bedrijven met een succesvolle blog om van te leren en vandaag komt deel 2 eraan. De laatste 7 internationale bedrijven in deze top15 komen aan bod en zijn zeker de moeite om even van dichtbij te bekijken!

9. Evernote: Gebruik variatie

Evernote

Evernote gebruikt op een slimme manier tabs om de gebruiker snel wegwijs te maken in de verschillende types inhoud zoals product updates, podcasts, vrienden en business updates die zij notes noemen. Hierin verwerken ze telkens een mix aan multimedia types, zoals video, foto's en podcasts.